top of page

זִיפְזִיף סיורי בוטיק ייחודיים בתל אביב, בדגש על היסטוריה,
התחדשות עירונית, שימור מבנים, קיימות וטבע עירוני

"פארק קריית ספר"

סיור בגנים הנסתרים בינות לבנייה העירונית המתחדשת

סיור באזור פחות מוכר של העיר, פארק קריית ספר הקסום, ביקור במרכז למיפוי ישראל, מעונות העובדים-"הקיבוץ" ברחוב מזא"ה ובית לודג׳ייה- ״הבית האדום״ ברחוב נחמני.

funback.heic

כמה משלמים?
______________

כמה הולכים?
______________

כמה זמן?
______________

85 ₪

1 ק״מ

2.5 שעות

איפה מתחבא הגן הכי יפה בתל אביב?
איך מציירים מפות ומסמנים גבולות?
איפה יש "שולחן מים"?
איפה מוחבאות תיבות האוצר?
למי שייך "הבית האדום"?
איפה יש "קיבוץ" בתוך תל אביב?

ממש במרכז תל אביב, נחבא גן יפיפה וקסום, שהוקם לא מזמן לאחר מאבק עיקש של התושבים, שנמשך כ-15 שנה! האזור בו נמצא הגן שימש עד 2008 כאזור סדנאות לתיקון כלי רכב של משטרת ישראל. השטח בבעלות מנהל מקרקעי ישראל, והוא כולל גם את בניין המרכז למיפוי ישראל, בפינת הרחובות יהודה הלוי ולינקולן.
הגן בתכנונו של האדריכל רם איזנברג, נפתח לציבור במרץ 2013, ובשנת 2017 זכה בפרס קרוון לאדריכלות גנים ונוף.

בגן קריית ספר שתי מערכות מים ביולוגיות נפרדות: "שולחן המים" בחלקו המערבי, ומערכת בריכות ביולוגיות בחלקו המזרחי. "שולחן המים" הוא מעין בריכה מוגבהת ועגולה במרכז רחבת הכניסה הראשית לגן. השולחן מוקף בבריכה נמוכה מכוסה חצץ ששתולים בה צמחי מים, ואליה גולשים מי השולחן המסוחררים דרך קבע באמצעות משאבה. בצדו המזרחי של הגן, בריכת מים שבשוליה ובתוכה שתולים צמחי מים. גם המים בבריכה זו מסוחררים במשאבות, ומוחזרים אליה דרך מספר בריכות חצץ המשמשות לטיהור ביולוגי של המים, וסדרת מפלים קטנים הבנויים משברי בטון שנאספו באתר בעת הקמת הגן. כבכל בריכה פתוחה, גם כאן יש לפצות על אובדן חלק מהמים בהתאדות באמצעות הזרמת מים נוספים - אחת ליום מוזרמים מים משולחן המים אל הבריכה, בזרימה חופשית דרך הגן, באופן המדמה נחל אכזב המתעורר לחיים. מצדו הצפוני של ה"נחל" גינה קהילתית וגן תבלינים, ומצדו הדרומי מתקני שעשועים לילדים, גן כלבים ופינות ישיבה. בגן נותרו עצי אקליפטוס ופיקוס ותיקים, ולצדם נשתלו עצים צעירים, שעתידים לספק צל נוסף. באדמת הגן הטמינו התושבים כ-5,000 "תיבות אוצר" קטנות, שנועדו לכך שהילדים המגיעים לגן יחפרו באדמה ויחפשו אותן.

המרכז למיפוי ישראל, הוא סוכנות המיפוי הלאומית של ישראל, עוסק בייזום, באפיון, בפיקוח ובבקרה של תהליכים ועבודות בתחום תשתית המידע הגיאודזי, הקרטוגרפי, ומערכות המידע הגאוגרפי של מדינת ישראל. מקום מושבו של המרכז הוא בבניין ששימש את מחלקת המדידות של המנדט הבריטי. בתחומו של המרכז למיפוי בתל אביב נמצא גם מקום מושבה של האגודה הישראלית לקרטוגרפיה ולמערכות מידע גאוגרפי, כמו גם "הארכיון הלאומי למפות ולתצלומי אוויר ע"ש אביאל רון", שהיה מנהל המרכז ונהרג עם שני ילדיו בפיגוע במסעדת מצה בחיפה. בארכיון נמצאות מפות עתיקות של ארץ ישראל מרחבי תבל ועד ימינו כיום, כולל ספריית מפות.

מעונות העובדים בקצה המזרחי של רחוב מזא"ה, הם אחד הסודות השמורים של העיר. מדובר במתחם של חמישה מבני שיכון ארוכים שממוקמים בניצב לרחוב וביניהם יש חצרות גדולות עצים ותיקים ונהדרים. תושבי מרכז תל אביב קוראים למקום הזה "הקיבוץ", ובאמת יש שם אווירה מיוחדת, סוג של שמורת טבע.

בית לודז'יה הוא מבנה תלת-קומתי הממוקם ברחוב נחמני, אשר שימש בעבר כבית חרושת לטקסטיל של חברת "לודז'יה" וכיום מוגדר כבניין לשימור. המכונה גם "הבית האדום" בשל צבע הלבנים המרכיבות את קירותיו החיצוניים, תוכנן ונבנה בשנת 1924 על ידי עקיבא אריה ויס, בהזמנתם של יזמי מפעל הטקסטיל "לודז'יה."

נקודות עניין בסיור:

■ פארק קריית ספר - הפארק היפיפה הנסתר מן העין
■ ביקור במרכז למיפוי ישראל - המקום בו מציבים גבולות
■ "הקיבוץ" ברחוב נחמני - חיים שיתופיים בעיר
■ "הבית האדום" - בית החרושת ההיסטורי לוג'ייה

funback.heic

כמה משלמים?
______________

85 ₪

כמה הולכים?
______________

1 ק״מ

כמה זמן?
______________

2.5 שעות

bottom of page