top of page

זִיפְזִיף סיורי בוטיק ייחודיים בתל אביב, בדגש על היסטוריה,
התחדשות עירונית, שימור מבנים, קיימות וטבע עירוני

"סיפור הרכבת"

סיור במתחם התחנה ופארק המסילה החדש

סיור בעקבות הסיפור המרתק של קו הרכבת יפו-תל אביב. ביקור ב"מתחם התחנה" והליכה לאורך "פארק המסילה" החדש.

funback.heic

כמה משלמים?
______________

כמה הולכים?
______________

כמה זמן?
______________

95 ₪

1.5 ק"מ

2 שעות

מי המפורסמים שנסעו ברכבת?
איפה עוברות שתי מסילות, אחת מתחת לשנייה?
באיזו מהירות נסעה הרכבת ליפו?

תחנת הרכבת יפו היא תחנת רכבת היסטורית הנמצאת צפונית ליפו, והיא למעשה תחנת הרכבת הראשונה שהוקמה במזרח התיכון מחוץ למצרים ולטורקיה.

התחנה פעלה בין השנים 1892–1948 כתחנת הקצה של מסילת הרכבת יפו–ירושלים.

הקו זכה להצלחה רבה למרות זמן הנסיעה הארוך ביחס לאורכה של המסילה (4 שעות), מאחר שהיא חסכה מהנוסעים את המסע המפרך בעגלה ממישור החוף אל הרי ירושלים, שהיה כרוך בתשלום מיסים לשלטונות ובתשלום דמי חסות לשודדים. עד ערב מלחמת העולם הראשונה (1914) עברו בתחנה כ-183,000 נוסעים (בארץ ישראל היו באותה תקופה פחות מחצי מיליון נפש). בין הנוסעים המפורסמים נמנה גם בנימין זאב הרצל.

ב-1905 בנתה משפחת הטמפלרים וילנד את ביתה, "וילה וילנד", במתחם התחנה, ולצידו נוסד המפעל המשפחתי לחומרי בנייה, שסיפק את החומרים לבניית הבתים בשכונות החדשות שנבנו מחוץ לחומות יפו. המפעל התרחב והפך לספק מוביל של מלט ואריחים מקושטים לבניין העיר תל אביב.

במתחם התחנה נמצאים כ-25 מבנים בסגנונות בנייה מגוונים - ניתן להבחין במבנים מהתקופה העות'מאנית, באדריכלות טמפלרית ובמבנים מימי המנדט הבריטי. עד תחילת שנות האלפיים הם היו עדיין בחזקת צה"ל, חלקם עמדו בשיממונם, וחלקם שימשו את מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל.

בנובמבר 2005 החלה עיריית תל אביב, באמצעות החברה העירונית עזרה ובצרון, בשיקום מתחם תחנת הרכבת יפו. המבנים תועדו ושומרו ובהמשך הוסב המתחם למוקד תרבות, בילוי ופנאי.

בשטח המתחם הוצבו שני קרונות נוסעים היסטוריים בני יותר מ-100 שנים שהושאלו ממוזיאון הרכבת בחיפה.

ברחבת הכניסה עומד קרון תלת-סרני מס' 93 של הרכבת המנדטורית, שנבנה במקורו כקרון נוסעים של הרכבת המצרית, ואחרי מלחמת העולם הראשונה נמכר לרכבת המנדט בה שירת כקרון שירות פנימי. היום הוא משתמש לתערוכות.

ליד הטרמינל נמצא הקרון מס' 102, שהיה במקורו קרון מחלקה ראשונה של חברת הרכבת האנגלית Midland Railway בעשור הראשון של המאה ה-20. ביחד עם 15 מאחיו נשלח כרכבת אמבולנס למזרח התיכון סביב 1917, ולאחר מלחמת העולם הראשונה הפכו קרונות אלו לקרונות הנוסעים הראשונים בבעלות רכבת המנדט. היום הוא משתמש כאולם למיצג מולטימדיה המספר את הסיפור של מסילת הרכבת יפו–ירושלים.

פארק המסילה:
פארק המסילה הוא פארק ציבורי על תוואי מסילת הברזל העות'מאנית בסביבת נווה צדק, בין רחוב נחלת בנימין במזרח ועד למתחם התחנה ורחוב קויפמן במערב. הפארק נפתח בחלקו לציבור באוקטובר 2020.

הפארק הוא באורך של כ-1.3 ק"מ ובשטח של כ-26 דונם. הוא כולל שביל אופניים, שביל הולכי רגל, עצים וצמחייה. בנוסף, משומרים בו מבנים ואלמטים היסטוריים מתוואי המסילה, כמו גשר שלוש, שפורק ושוחזר במסגרת עבודות הרכבת הקלה, אומנות לתמיכת דפנות הערוץ וה"חלקלקה" - מדרון עפר משופע בין גשר נחושתן וגשר שלוש.

נקודות עניין בסיור:

■ מתחם התחנה
■ הקרון המשופץ
■ "וילה וילנד"
■ פארק המסילה החדש
■ סיפורו של "הקו האדום" של הרכבת הקלה- מבט אל העתיד

funback.heic

כמה משלמים?
______________

95 ₪

כמה הולכים?
______________

1.5 ק"מ

כמה זמן?
______________

2 שעות

bottom of page